Prognozowanie w logistyce w oparciu o statystyki sprzedaży
Cele szkolenia
Kurs prowadzony jest w laboratorium komputerowym. Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z metodami ilościowymi i jakościowymi tworzenia prognoz sprzedaży z wykorzystaniem prognoz w działalności logistycznej przedsiębiorstwa oraz koncepcją usprawniania procesu prognozowania przez współdziałanie w łańcuchu logistycznym.
Profil uczestnika
Szkolenie skierowane jest do:
- menedżerów i specjalistów z działu logistyki oraz innych działów w przedsiębiorstwie współuczestniczących w procesie zaopatrzenia lub zakupów,
- specjalistów ds. zaopatrzenia w przedsiębiorstwach,
- branżystów i kupców,
- analityków rynków surowcowo-materiałowych,
- koordynatorów zaopatrzenia i gospodarki materiałowej.
Program szkolenia
-
Sprawny system prognozowania a doskonalenie planów przedsiębiorstwa:
- wytyczne dotyczące tworzenia sprawnych systemów prognozowania,
- znaczenie prognoz sprzedaży w planowaniu działalności przedsiębiorstwa,
- tworzenie baz danych dla potrzeb systemu prognozowania,
- zarządzanie informacją wykorzystywaną w procesie prognozowania sprzedaży.
-
Proces prognozowania sprzedaży:
- etapy prognozowania sprzedaży,
- weryfikacja i analiza danych historycznych wykorzystywanych w procesie prognozowania,
- dobór odpowiednich narzędzi (metod) prognozowania,
- określanie jakości tworzonych prognoz – analiza błędów prognozy i jej wykorzystanie w usprawnianiu systemu prognozowania.
-
Metody prognozowania sprzedaży:
- prognozowanie jakościowe - popularne metody prognozowania heurystycznego,
- metody prognozowania przyczynowo - skutkowego,
- metody prognozowania szeregów czasowych - prognozowanie sprzedaży produktów o różnym charakterze popytu.
-
Wymagania jakościowe dla prognoz będących podstawą planowania logistycznego:
- znaczenie jakości tworzonych prognoz w planowaniu logistycznym,
- wykorzystanie prognoz sprzedaży w systemach logistycznych wspierających proces obsługi klienta,
- wykorzystanie prognoz sprzedaży w planowaniu materiałowym przedsiębiorstw produkcyjnych,
- wykorzystanie prognoz sprzedaży w działalności logistycznej polskich przedsiębiorstw - przegląd przypadków.
- Gra piwna – symulacja planowania działalności poszczególnych ogniw łańcucha logistycznego w oparciu o ograniczoną ilość informacji (wykorzystanie prognozowania jakościowego).
-
Rola prognozowania w funkcjonowaniu łańcuchów logistycznych:
- efekt Forestera, czyli tzw. efekt bicza,
- skutki występowania efektu Forestera dla przedsiębiorstwa i dla całego łańcucha logistycznego,
- sposoby ograniczania efektu Forestera.
-
Współdziałanie przedsiębiorstw w prognozowaniu sprzedaży:
- podstawowe problemy prognozowania indywidualnego,
- wymogi wspólnego systemu prognozowania sprzedaży,
- systemy wspólnego prognozowania sprzedaży,
- możliwe korzyści wynikające ze współdziałania w obszarze prognozowania.
-
Strategia współdziałania w planowaniu, prognozowaniu i uzupełnianiu zapasów (CPFR):
- koncepcja CPFR i jej rozwój na świecie,
- zasady wdrażania i funkcjonowania koncepcji CPFR,
- wykorzystanie prognoz sprzedaży w prognozowaniu zamówień,
- strategia VMI w koncepcji CPFR,
- czynniki stymulujące i bariery wdrożenia CPFR.
Harmonogram
Przedstawiamy Państwu przykładowy harmonogram szkolenia.
Harmonogram | Dzień 1 | Dzień 2 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rejestracja uczestników | 9:45 - 10:00 | |||||
Zajęcia | 10:00 - 11:00 | 9:00 - 11:00 | ||||
Przerwa | 11:00 - 11:15 | 11:00 - 11:15 | ||||
Zajęcia | 11:15 - 13:00 | 11:15 - 13:00 | ||||
Obiad | 13:00 - 13:45 | 13:00 - 13:45 | ||||
Zajęcia | 13:45 - 15:00 | 13:45 - 15:00 | ||||
Przerwa | 15:00 - 15:10 | 15:00 - 15:10 | ||||
Zajęcia | 15:10 - 17:00 | 15:10 - 16:00 |